U jesen
je u Hrvatskoj započeo projekt “Cjelodnevna škola” u kojem sudjeluju 62 osnovne
škole širom zemlje. Koncept cjelodnevne škole namijenjen je prilagodbi
europskom školskom sustavu, kvalitetnijem obrazovanju i pripremi za tržište
rada. Cilj eksperimentalnog projekta je “ispravnom komunikacijom” odgovoriti
roditeljima koji su kritični prema tome, pa čak i prodati suludu ideju da je
takav projekt dobar za obitelji. Bilo bi bolje da su roditelji i učitelji koji
s tim već imaju iskustva unaprijed upitani što misle o tome.
U Njemačkoj već imamo
zadovoljstvo suočavanja s cjelodnevnim školama. Meni se kao majci na to diže
kosa na glavi jednako kao i kad mi netko spomene pojam "Tagesmutter",
što na hrvatskom u doslovnom prijevodu znači "dnevna majka".
Kod nas su cjelodnevne škole sa
zahvalnošću i radošću prihvaćene, a to je slučaj i kod roditelja gdje su majke koje ne rade po cijele dane kod kuće, i koje bi zapravo same mogle čuvati
svoju djecu. No, vjerovali ili ne, danas mnoge majke to jednostavno ne žele jer
im je previše stresno.
Moje se majčinsko srce na to
slama, jer ne mogu razumjeti takav način razmišljanja. Čovjek se pita zašto
neki ljudi uopće žele djecu?
To što cjelodnevni školski
sadržaji postoje u današnje vrijeme itekako ima smisla i u mnogim je
slučajevima nužno, ali da su obavezni za sve učenike, kao u našem gradu,
nečuveno je i bezobrazno. Više ni u vrtiću ne dobivate samo jutarnja mjesta za
svoju djecu, iako ste srećom slobodni odlučiti hoćete li u potpunosti iskoristiti
boravak od 35 odnosno 45 sati ili ne. U školi nije tako.
Sve srednje škole ovdje su
cjelodnevne i zapravo su obavezne za svu djecu. Nije bitno živite li iza ugla
ili ne, odnosno želite li sami čuvati svoju djecu. Vaše dijete mora cijeli dan "visiti" u školi. Naravno, gotovo pola vremena je ispunjeno odmorima, slobodnim
aktivnostima, učenjem i zadaćama, ali i dalje ostaje školski karakter kada se
sve neminovno odvija u okviru obrazovne ustanove.
Koje dijete voli provoditi osam
sati dnevno u školi? Bez obzira imalo li ondje prijatelja ili ne. Ne njeguju se
samo u školi prijateljstva. Hobije - ako je ikako moguće - također treba
odgoditi za rane večernje sate ili vikend. Rođendane, druženja, spontane
aktivnosti i vrijeme s obitelji - sve se zanemaruje, ako se uopće i može
uklopiti u raspored.
Socijalizacija i obrazovanje više
se ne odvijaju u roditeljskom domu i u samoizabranom okruženju, nego u
kompulzivnim strukturama u kojima ljudi teže izjednačavanju koje je štetno, a
ne korisno za napredak pojedinca.
I to uz pomoć ponekad sumnjivih
svjetonazora, koji se koliko-toliko oblikovanoj djeci suptilno pokušava učiniti
primamljivima.
Osim toga, mnoge njemačke škole
sada odaju vizualni dojam obrazovne ustanove u Kabulu. Ali to sad nije u fokusu
ove teme.
Prema mom mišljenju, poludnevna
nastava više je nego dovoljna za djecu svih uzrasta. Ali naravno, uz dosadnu
djecu koja se šalju "u pritvor"... hm, obrazovne ustanove, majke kao
i očevi srećom su u poziciji da rade danonoćno za vrlo malo novca umjesto da
svojoj djeci ponude sigurno i lijepo utočište kod kuće... koje se ne sastoji samo od krova nad glavom, nego od darovane brige, ljubavi i vremena!
Ali cijela obitelj, od bebe s
"dnevnom majkom" do malog djeteta u DNEVNOM boravku u
vrtiću i veće djece u CJELODNEVNOJ školi, te oba roditelja na poslu ili
honorarnim poslovima, vrijeme provodi izvan kuće kako bi novca bilo dovoljno.
Kako je to lijepo. Nije iznenađujuće da današnje ionako kaotične obiteljske
strukture počinju posustajati.
Možda bi se političari trebali
fokusirati na jačanje obitelji umjesto da ih sve više i više razdvajaju.
Neizdrživo je, to “cjelodnevno svašta”. Svatko bi u obitelji trebao moći
raspolagati svojim vremenom na način koji najbolje odgovara osobnom karakteru pojedinca
i skladu obitelji. I to cijeli dan.