Vidikovac Cafe u Maksimiru (nekadašnji Vidikovac Kiosk)
Foto: Davor Puklavec / PIXSELL
Otkad znam za sebe, smatram se hodačem. Iako sam proputovao
gotovo cijeli svijet, tepam si da sam zapravo zagrebački šetač. U šetnjama
hodamo ravnomjerno, silazimo i uzlazimo. Riječ je o ritualu u kojem ritmičnim
korakom ponavljamo i obnavljamo, monotono i jednolično, svoje postojanje.
Pritom monotonija ne znači dosadu, naprotiv...
Drukčije su šetnje gradskoga flanera, osobe koja se slobodno
šeće gradom, među gomilom, bez posebnoga cilja – sjetimo se samo Baudelaireovih "pariških slika", Matoševih "zagrebačkih nokturna", Kafkinih "praških veduta" i
Benjaminova "berlinskoga djetinjstva" ili "londonskih landranja" Virginije
Woolf – od onih seoskim krajolikom ili planinskom šumom, jer hodanje gradom
predstavlja muku ljubiteljima šetnje prirodom. Jutarnje i večernje šetnje također
se razlikuju, kao i one za sunčana ili kišnoga dana. Lutanja zaljubljenih i
usamljenih (primjerice Rousseaua, kako prikazuje samoga sebe u "Sanjarijama
samotnoga šetača") nikako nisu ista, kao ni ljudi okupljenih u većem društvu.
Predivan je osjećaj izborene slobode i mogućnosti
oslobađanja od tereta briga, barem na trenutak, u kojem se isprepleću koračanje
i razmišljanje, i postupno pretapaju u jednost sveprisutnosti i vječnosti –
svojevrsno "hodomišljenje“. Od dječačkih proljetno-jesenjih šetnji nepreglednim
livadama i puteljcima Maksimira i Šalate ili morskim stazama i ličkim
proplancima i šumama ljeti, mladenačkih planinarenja hrvatskim planinama i zrelih
lutanja ulicama Pariza, Atene, Beča, Wrocława, Praga, Ningboa, Asuana, Sarajeva
i New Yorka, ili hodočašća Putom svetog Jakova od Porta do Santiaga de
Compostele prošloga ljeta – u posljednje četiri godine prehodao sam gotovo 12 tisuća
kilometara, kao što mi pokazuje aplikacija na pametnom telefonu – hodanje je
moja pokretačka snaga te izvor radosti i samorazumijevanja. "Hodam, dakle jesam“,
da parafraziram Descartesa, oduvijek: u društvu, u paru, a ponajviše u tišini
vlastitoga bića. Ipak, najdraža su mi zagrebačka "kruženja“ u kojima,
koračajući poput kakva mistika, nalazim tu ogromnu snagu ponavljanja – vječnog
vraćanja – istog, pri čemu od "kontemplacije duše“ preko svojevrsne "molitve
srca“ dolazim do vlastite "filozofije srca“ u kojoj osjećam neizmjernu bliskost
s Bogom, ljudima i na kraju krajeva, kao uostalom i na početku... sa samim
sobom. Svi mi, suvremeni hodači, svakim novim korakom zapisujemo svoju intimnu
biografiju hodanja. Ergo, koliko hodača, toliko i toplih ljudskih, različitih i
sličnih, hodografija.
Ipak, još nešto, osim monotonije, otkriva iskusna šetača – a
to je redovitost. Šetači se prepoznaju u svojim svakodnevnim skitanjima
ustaljenim gradskim putanjama i pozdravljaju kimanjem glave, dok u prirodi, na
šumskim stazama i puteljcima, kao po kakvom nepisanom pravilu, čak ispuštaju i
radostan poklič u obliku kratkog pozdrava "Bok!“ ili "Dan!“... Repetitivnost
hodanja, dakle, ubija dosadu. Nije važno pritom jesmo li iznimni hodači, skloni
strmim i zahtjevnim rutama, kao Nietzsche, nalazimo li dublju "korist“ u
lutanju divljinom, poput Thoreaua, ili nam se, kao u Kantovu slučaju, sve vrti
oko točnosti i preciznosti – prema legendi, ovaj je njemački filozof svoje
svakodnevne šetnje, po kojima su građani tadašnjeg Königsberga navijali satove,
započinjao uvijek u isto vrijeme – pa se racionalno radujemo kratkim, šturim
šetnjama gotovo unaprijed izbrojenih koraka često istim uličicama i puteljcima
jer hodanje je, na kraju krajeva, i neminovnost šetača. Užitak ili zadovoljstvo
šetnje tako obitava u spomenutim aspektima – u ponavljanju, u redovitosti, u
radosti, u slobodi i neminovnosti kretanja – ali i u činjenici da je sama
šetnja naš krajnji smisao i cilj.
Posebno uživam sanjariti u zagrebačkim šetnjama. Volim
prošetati Trešnjevkom uz potok Črnomerec do Ilice, pa ovom živopisnom, starom
ulicom doći do Trga bana Jelačića, potom produžiti pokraj Šenoina spomenika (Starom)
Vlaškom do Kvatrića i dalje prema Maksimiru, ili s Glavnoga kolodvora
Mihanovićevom ulicom skrenuti na Savsku cestu pa se zaputiti do Savskoga mosta,
te nasipom okolo-naokolo stići sve do Kajzerice, ili uspinjati se obroncima
Medvednice i utabanim stazama prema Sljemenu… Ali jedna od najdražih šetnji,
onih jutarnjih i večernjih, najčešće nedjeljnih, za ovoga hodača jest ona iz
Ilice, kroz Dežmanov prolaz, koji dijeli gradsku vrevu i užurbanost od
tuškanačkog zelenila i mira, pored brončane skulpture Miroslava Krleže, uz Dubravkin
put – šetačke staze usred šume (uz danas većim dijelom nadsvođen tuškanački
potok) koja je davno nosila naziv Sofijin put, po ženi bana Josipa Jelačića – do
Cmroka. Uz put posut bijelim šljunkom bile su postavljene klupe, pa su se njime
šetali i stari Zagrepčanci, među ostalim i poznati hrvatski književnik Vjekoslav
Majer – autor pripovijetke "Iz dnevnika malog Perice“ objavljene 1942., koja je
poslužila kao literarni predložak redatelju Kreši Goliku da 1970. snimi kultni domaći
film "Tko pjeva zlo ne misli“ – koji ga je svojedobno ovako opjevao: "Bila je
to oaza mira koju je jedino remetio cvrkut ptica, šuštanje ježeva u lišću i
igra vjeverica na granama drveća.“
Nakon uspona strmim stubama, koje se nalaze na kraju
Dubravkina puta, šetač će stići do jednog od najljepših predjela sjevernog
dijela Zagreba, na područje Tuškanca, Gornjeg Prekrižja i Jurjevske ulice – ispunjeno
prostranom zelenom livadom, hrastovom šumom te nasadama crnogorice i breze –
nazvano 1928. godine Cmrok. Postoje različite priče o tome kako je nastalo ime
ove park-šume: jedni misle da je Cmrok nazvan po smrekama, dok drugi povezuju
to ime s gostionicom K Roku, čiji je vlasnik bio gospodin Rok, zvan Bajs.
Budući da se tadašnja zagrebačka gospoda voljela hvaliti poznavanjem njemačkog
jezika, prilikom odlaska u tu gostionicu govorili su "Idemo zum Rok“, odnosno "kod
Roka“, pa je prolaskom vremena i iskrivljavanjem, “zum Rok” postao – Cmrok.
Privedimo kraju naša šetalačka snatrenja... barem za danas. Kad
jednostavno hodamo i koračamo bez žurbe, bez određene svrhe i cilja – jer smo
posao, brige i obveze na sat, dan ili vikend ostavili iza sebe – doživjet ćemo
grad, selo ili prirodu kroz nezaboravne slike očima onoga tko sve nabrojeno
vidi prvi put. Baš u tome nalaze se sve ljepote i utjehe šetnje... U nevjerojatnoj
snazi ponavljanja koraka, daha, osjećaja i pogleda što neometano puca i vrluda
kamo mu je volja.
Cmrok pruža samotnom šetaču upravo takvo iskustvo… Pogled
slobodno luta od zelenila livade i šume do panorame Zagreba – djelomično
obuhvaćenog okom hodača – podjednako lijepog kada izranja iz sna i dok se, uz
iskrzanu svjetlost udaljenih gradskih svjetiljki, sprema na počinak.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!