Glas Hrvatske

14:34 / 09.05.2021.

Autor:

Influenceri kao duhovni vođe novog milenija

Foto: R. Mareković

Foto: R. Mareković

Foto: - / -

Često se čudim uspjehu raznih influencera i reality televizijskih emisija, ali geneza uspjeha takvih projekata bazira se na jednostavnoj činjenici da je čovjek znatiželjno stvorenje, a današnji mediji su to samo spretno unovčili.

Oduvijek nas je zanimalo što susjed radi iza zatvorenih vrata, kada i s kim liježe, što doručkuje, spava li u pidžami i slavi li Božić prije ili poslije nove godine, a danas su nam takve informacije dostupnije no ikad.

Već preko pola stoljeća novine i televizija žive od informacija o privatnom životu poznatih, no dok smo nekoć željeli znati što rade poznati i slavni, u zadnjih dvadeset godina i mali čovjek je dograbio svojih pet minuta slave. Krajem devedesetih je posrnuli glazbeni televizijski kanal MTV pokrenuo pionirske, tzv. reality show programe, koji u raznim formama preživljavaju do danas. Mene najviše sablažnjava nedostatak sadržaja u tim emisijama, većina takvih programa donosi nam uvid u živote ljudi koji nam nemaju što ponuditi, nemaju znanja, vještine, talente koji su zanimljivi, da li je upravo u tome čar? Je li je formula uspjeha upravo u tome da "obični" čovjek prati nekoga s kime se može poistovjetiti? Vjerojatno, a i takvi programi daju nadu svakome da može dohvatiti svojih, tih čuvenih pet minuta slave. Ako mene pitate, ja ću se i nadalje držati pismenih zemljana, onih koji moj život mogu nadograditi te unaprijediti.

Generacijama koja su rođene prije devedesetih godina prošlog stoljeća, YouTube i internet su zgodne igračke, ali onim kasnijim te novomilenijskim generacijama, korištenje navedenih prirodno je poput ispijanja vode. Ono što je našim bakama bio radio, nama televizija, tim generacijama jesu internet i YouTube. Vjerujem kako ste primijetili da mladoliki ispod trideset godina starosti, televiziju gotovo i ne doživljavaju. Filmovi i serije prate se putem raznih aplikacija, glazba emitira s YouTubea, i dok se novine čitaju s interneta, ovaj slijed logično nastavljaju (ne)potrebiti duhovni vođe virtualnog doba, poznatiji kao infulenceri. Influenceri su reality internet show današnjice, ali u ovom slučaju, to je show koji je personaliziran, on se obraća direktno vama. Vaš kućni internet vođa će vam pružiti utjehu, savjet, i pokazati vam put kojim ćete sigurno koračati kroz život. Da, dobro ste osjetili ironiju u prethodnoj rečenici, ali logičnim prije navedenim slijedom sve ima smisla jer te X i Alfa generacije sve probleme rješavaju isključivo internetom i tutorijalima, a kako je fokus navedenih okrenut mobitelima te kompjuterima osujetio njihovu socijalizaciju, tako su infuenceri postali idealni prijatelji. E sad, vraćam se na početak ove priče; većina tih gurua prodaje maglu i elaborira o nebitnim stvarima, što dodatno zatupljuje klince koji se ionako vode mišlju da ako netko ima veliki broj pratitelja, kako je njegova riječ utjecajna i važna. Nažalost, to su današnji kriteriji, i to kriteriji na koje ne treba gledati kao na hir, već kao na trenutne životne ultimativne vrijednosti i standarde.

Znaju li današnji teenageri za Mona Lisu, Beatlese, Teslu ili Bacha?

Sumnjam, a nažalost ne postoji ni podloga koja bi općoj kulturi omogućila prosperitet u nadolazećim desetljećima. Školski sustav je zbog raznih razloga posrnuo, selekcije informacija na internetu nema, a klinci nam odrastaju uz influencere koji govore o lakovima za nokte…

Površni promatrač može reći koga briga, ali ne zaboravimo da nas povijest, kultura, i baština općenito čine posebnima, prepoznatljivima, pripadajućima, a kvalitetni sadržaji istinski ispunjenima i sretnima. Da, možda će nekima čudno zazvučati, ali hrana, piće i izlasci nisu život. Možda mislite da imate sve, ali prvi puta kada pomislite da vam je dosadno, zapitajte se da li ste ispunili svoje potencijale.

Horacije je puno prije Krista u Starom Rimu stvorio misao "iskoristi dan", i to nije tek poznata poštapalica. Te dvije kratke riječi govore puno više o stanju duha nego samo o satima koji stanu u jedan dan, a s obzirom na to da o reinkarnacijama ne znamo gotovo ništa, ne bacajte dane, a ni ovaj Božji dar koji zovemo život olako kroz prozor. I zato, carpe diem!

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!