Zagreb kao najveći i glavni grad Hrvatske kroz prošlost prednjačio je u kulturnom razvoju. Stvari su bile logične, veća populacija težila je većoj ponudi, dok su neki javni glazbeni događaji ponekad centrirani u Zagreb i iz političkih razloga, s obzirom na to da se radi o Glavnom gradu. Zagreb su pratili Split, Rijeka, Varaždin, Pula, Dubrovnik, Osijek…, i uglavnom se kultura odvijala ondje, u našim većim gradskim sredinama.
Stilovi poput jazz glazbe, klasike i rocka, danas postaju endemska kulturna vrsta koju treba zaštititi. I dok Zagreb pokušava i pomalo posrće u tome, slomljen pod velikim događanjima koji su dijelom današnjeg mainstreama ili srednje struje, u sjeni tog kaskanja događa se nešto uzbudljivo.
Gotovo svaki dan na internetu izlijeću mi događanja upravo na spomenutom glazbenom tragu, ali glazbena događanja koja su pobjegla iz Zagreba. Možemo reći da se u doslovnom smislu te riječi događa glazbena decentralizacija Hrvatske.
Jedan od egzaktnih primjera je rockabilly festival u Medulinu pod imenom "Tear it up". Ovaj festival koji je posvećen estetici pedesetih godina održava se od 2008., s iznimkom koronske 2020. simbioza gipkih i kooperativnih vlasti u Medulinu te organizatora je sjajna, u Gradu su prepoznali ovaj mali, ali žilavi festival koji je postao idiomom grada te je s godinama postao internacionalnim, i što se gostiju tiče, i što se tiče i izvođača. Iako festival ne može parirati velikim festivalima na tom tragu, onom u Malagi npr., festival je lukavo stavljen u kalendar kada ostali festivali toga tipa miruju te se ušuljao na europsku kartu sličnih događanja. Gosti festivala dolaze iz Njemačke, Austrije, Slovenije, Srbije i Italije, što je i turistički atraktivno.
Na istom tragu, s malo više posrtanja i traženja, u Daruvaru se događa festival sličnog sadržaja, "Two days, rockabilly place".
Dok su oči nacije bile uprte u Hipodrom, u Daruvaru se istog dana plesao swing, jive i rock and roll. Ovaj festival traje sedam godina te je također postao nešto na što su Daruvarčani vrlo ponosni. Ove godine ugostili su i legendarni engleski band "The Jets".
Ne zaboravimo da imamo još tri festivala na tom tragu ove godine, "Trash & burn" izvan Čakovca, koji je svoja svojevrsna kombinacija revije starih automobila i glazbe inspirirane pedesetim godinama, festival je to koji također okuplja publiku iz nekoliko europskih zemalja, u Vinkovcima se već desetljeće održava "Hang Loose" festival, dok od ove godine kreće i kutinski "Shake, rattle and roll" festival.
Legendarni domaći bluesman Tomislav Goluban ove godine ima svoj pokretni festival, "Zagorje blues etno festival" po 12. put. Festival se održava na tri lokacije, Sveti Križ Začretje, Zabok i Klanjec. U Kvarneru, točnije u Kastvu je upravo završen još jedan blues događaj, "Jerry Ricks Blues Festival" uz nastup grupe Kojoti i inozemnih izvođača, ovaj put to su bili Emmanuel Pi Djob & Afrosoul Gang. U susjedstvu, u Matuljima također smo imali blues događanje, Koprivnica se isprsila i s jazz i s rock festivalom ovo ljeto, u Žarovnici pokraj Ivanca redovito nastupaju uz naše i američki bendovi, nedavno je ondje nastupio i jedini preživjeli član legendarne grupe Ramones, pojačan mladim snagama…
I to dakako nije sve, jedan svijetli i konstantni primjer je veliki Šibenik, Šibenik koji svijetli kao dragulj u ovoj navali kiča i sumnjivih materijala.
Poanta ove decentralizacije jest da publika ne poklekne pred trendovima jer se scena pa i općenito kultura razvija svestranošću.
Hrvatska je član Europske unije, naši korijeni i sprege, bez obzira na turbulentnu prošlost, ipak su vezane uz Zapad. Bez obzira na to što svijet ne stoji, što se promjene događaju, još uvijek vidim i Zagreb i Hrvatsku kao komadić Zapadne civilizacije, te je utjecaj glazbenih stilova koji dolaze iz Europe nešto što je odavno komplementiralo domaću glazbenu kulturu.
I zato, iako Zagreb kašljuca, što me žalosti, izuzetno me veseli što se ne predajemo na raznim lijeponaškim lokacijama.
Uživajte u ljetu,
vaš Robert.