Ilustracija
Foto: Hrvoje Jelavic / PIXSELL
Predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik
nepravomoćno je 26. veljače osuđen na godinu dana zatvora i šest godina zabrane
obavljanja političkog djelovanja za nepoštovanje odluka visokog predstavnika za
BiH Christiana Schmidta. Podsjetimo da vlasti Republike Srpske nikada nisu
Schmidta priznale kao legalnog i legitimnog visokog predstavnika stalno
ističući da nije prošao potrebnu proceduru u Vijeću sigurnosti kao njegovi
prethodnici te da su Kina i Rusija izrijekom to potvrdile.
Dodik nije bio na izricanju presude na sudu u
Sarajevu nego na skupu potpore u Banjoj Luci gdje su se okupili njegovi
najbliži suradnici i pristaše. Dodajmo, da je u tom istom procesu bivši v.d.
ravnatelja Službenog glasnika RS-a Miloš Lukić oslobođen krivnje. Presude nisu
pravomoćne, a Dodik je izjavio da se neće žaliti te da odluku o tome prepušta
svojim odvjetnicima. Cijeli proces bi se trebao završiti, prema navodima medija
u BiH, do kraja ove godine.
Secesionizam i unitarizam
Ta presuda je bila okidač za izbijanje jedne
od najvećih kriza u daytonskoj BiH. Kroz proteklih mjesec i pol jasno su
isplivali na površinu svi antagonizmi koji nagrizaju Bosnu i Hercegovinu. Oni
se mogu sažeti u dvije riječi: secesionizam i unitarizam. Čelništvo Republike
Srpske želi imati što manje veza s državom BiH, dok pak bošnjačka politika želi
preko države unitarno zavladati u oba entiteta.
Presuda izrečena 26. veljače samo je te
antagonizme zorno iznijela na svjetlo dana. Dodik, njegova stranka SNSD i njihovi
partneri u Republici Srpskoj su presudu ocijenile kao udar ne samo na Dodika,
već i na cijeli entitet i srpski narod. Redale su se teške optužbe na Sud BiH,
bošnjačke političara, visokog predstavnika Schmidta i bivšeg američkog
veleposlanika u BiH Michaela Murphyja kojeg u Banjoj Luci drži za glavnog
kreatora udara na Dodika i na taj entitet. Podršku vlastima u Republici Srpskoj
dala je odmah aktualna vlast u Republici Srbiji na čelu s predsjednikom
Aleksandrom Vučićem koji je već tu istu večer stigao iz Beograda u Banju Luku,
ali i mađarski predsjednik Viktor Orban.
I potom je uslijedio niz protumjera vlasti tog
entiteta. Doneseno je i usvojeno nekoliko zakona s ciljem da se zabrani rad
državnih pravosudnih i policijskih institucija na području tog entiteta: zakoni
o zabrani rada Suda i Tužiteljstva BiH, Državne agencije za istrage i zaštitu
(SIPA) te Visokog sudskog i tužiteljskog vijeća. Provedbu tih zakona obustavio
je Ustavni sud BiH, no na te odluke se u Republici Srpskoj nisu uopće željeli
osvrtati. Ne ulazeći u svu vrlo složenu problematiku ustavno-pravnih ovlasti i
odnosa u BiH, odnosno među entitetima, mogli bi kazati da kroz te aktivnosti
vlast u Republici Srpskoj zapravo pokušava ponovno uspostaviti entitetsku nadležnost
nad pitanjem koje je prethodno, u ustavnoj proceduri, prenijela na razinu BiH. Da
bi ironija bila veća upravo je većinu tih odluka o prijenosu ovlasti na državnu
razinu donijela entitetska vlast s Dodikom na čelu. Dodajmo, da je Ustavni sud BiH
u svojim ranijim očitovanjima zauzeo stav da do povrata nadležnosti može doći samo
u Parlamentarnoj skupštini BiH. Vlasti u Republici Srpskoj su kao konačni cilj
najavili donošenje novog ustava tog entiteta koji bi ostavio minimalne veze s
državnom razinom vlasti.
Sve poteze vlasti Republike Srpske su s gotovo
neskrivenim oduševljenjem dočekali politički predstavnici bošnjačke politike. „To
je napad na državu Bosnu i Hercegovinu, na ustavno-pravni poredak BiH i on mora
biti najstrože kažnjen“, mogli bi se sažeti svi komentari bošnjačkih političara.
Pri tome se nitko nije potrudio izbrojati sve odluke Ustavnog suda BiH koje se
godinama ne provode, a neke od njih je zaustavila upravo bošnjačka strana. Vješto
se koristila, prema Europskoj Uniji i općenito Zapadu, i činjenica o bliskoj
povezanosti Dodika i vlasti Republike Srpske s Putinovom Rusijom. Pod velom
brige za Ustav i demokraciju, vlasti u Sarajevu su uvidjele dobru priliku za
konačni obračun s, opet paradoks, demokratski izabranim entitetskim čelništvom
Republike Srpske koje je pak krenulo u iznimno opasnu avanturu samostalne
izgradnje ustavno-pravnog poretka na svom teritoriju. Pri tome treba dodati da
se s bošnjačkim viđenjem i prikazom krize složila, uz Ured visokog
predstavnika, većina država EU, iako ne sve. Hrvatska je zauzela oprezan stav
shvaćajući da za sadašnje stanje nije kriva samo jedna strana te uporno
pozivajući na nastavak razgovora domaćih čelnika i potrebu dogovora.
Zanimljivo je da je odlaskom bivšeg američkog
veleposlanika u BiH Michaela Murphyja sa scene gotovo "nestao" i visoki predstavnik
Christian Schmidt. Očito se i iz toga vidi tko je upravljao mnogim procesima u
BiH. Imenovanje Murphyjeva nasljednika, već određenog, zaustavila je nova
američka administracija. Dio rješenja sadašnje krize bit će svakako vezano uz
najutjecajnije središte moći u BiH.
Bez razgovora, bez kompromisa
Tužiteljstvo BiH izdalo je sudskoj policiji
naredbu za privođenje predsjednika RS-a Milorada Dodika, predsjednika NSRS-a Nenada
Stevandića i predsjednika Vlade RS Radovana Viškovića. MUP RS-a službeno se nije oglasio
o tome, osim što je ministar Siniša Karan rekao da ta institucija poštuje
zakone koje je usvojila Narodna skupština RS-a i koji "brane i štite ustavni
poredak RS-a". Nakon Dodikova putovanja u Srbiju i Izrael, a potom i u Rusiju
te Stevandićeva posjeta Srbiji Tužiteljstvo BiH uputilo je zahtjev Sudu BiH za
raspisivanje međunarodne crvene Interpolove tjeralice za Miloradom Dodikom,
predsjednikom entiteta RS i čelnikom SNSD-a, te za Nenadom Stevandićem,
predsjednikom Narodne skupštine RS-a. To je Sud BiH i učinio 27. ožujka.
Mediji na bosanskom jeziku su slavodobitno najavljivali
bijeg čelnika Republike Srpske ili moguće uhićenje iako su čelnici RS-a to
poricali. No „hladan tuš“ za političko Sarajevo je ubrzo stigao iz Interpola.
Generalno tajništvo Interpola odbio je zahtjev BiH za raspisivanje međunarodne
tjeralice za Miloradom Dodikom i Nenadom Stevandićem. Zahtjev je odbijen na osnovu članka 3.
statuta Interpola prema kojem je zabranjen politički progon. Podsjetimo da je
prvo Srbija uputila prigovor Interpolu na ovaj zahtjev, a nakon nje je to
uradila i Mađarska.
Očito je da naloge o uhićenju čelnika RS-a u
tom entitetu nema tko provesti, odnosno taj potez bi mogao izazvati nesagledive
sigurnosne probleme, što su priznali i sami oni koji su taj potez naredili, a
Interpol je svoje rekao. Sve to opet pokazuje kakva je država BiH.
I još jedna prebitna činjenica: Kroz cijelo to
vrijeme nije bilo ni jednog sastanka donedavne vladajuće većine na razini BiH
koju su činili HDZ BiH, SNSD i partneri te stranke bošnjačke „Trojke“ (SDP BiH,
Narod i pravda, Naša stranka) koje si vole nazvati i "građanske" koji bi otvorio
vrata nastavku razgovora. Jedino su stranke "Trojke" krenule u izbacivanje
SNSD-a iz vlasti i pokušale u vlast dovesti oporbene stranke iz Republike
Srpske što je otvorilo još veći niz problema, blokada i sukoba na razini BiH.
Cijelo se to vrijeme se hrvatski politički predstavnici drže vrlo oprezno i
distancirano uz povremene pozive na smirivanje krize i dogovor tri strane.
No upravo s početkom pregovora o potencijalnoj
novoj vlasti na razini BiH ponovno je isplivala i važna točka sukoba hrvatske i
bošnjačke politike u BiH. HDZ BiH je uputio u proceduru prijedlog izmjena
Izbornog zakona BiH u točkama koje se odnose za izbor hrvatskog člana Predsjedništva
BiH, ali je raspravu o tome "minirala" bošnjačka strana rušenjem kvoruma u Domu
naroda Parlamentarne skupštine BiH (To isto čini zadnjih mjeseci i SNSD, zašto
ih bošnjački političari neprestano optužuju, ali i sami se, po potrebi, služe
tom taktikom). Time su poslali jasnu poruku da ne žele odustati od nametanja
Hrvatima člana Predsjedništva BiH. No bez hrvatskih ruku, a i ruku SNSD-a
svjesni su da nikakva nova koalicija ne može biti uspostavljena na državnoj
razini…
Postoji li izlaz iz ove teške krize u kojoj je
zapala BiH? U ovim okolnostima, gotovo ne jer uopće ne postoji razgovor
političara, odnosno usprotivljenih politika. Bez razgovora nema ni kompromisa,
ni dogovora.
Racionalno, jedino brzo rješenje bi bilo da "padne" presuda Dodiku na Sudu BiH, da Republika Srpska povuče svoje jednostrane poteze
i donesene zakone, da se BiH vrati na poziciju s kraja prošle godine i da se
krene u ozbiljne pregovore predstavnika tri naroda o budućnosti BiH. No u ovoj
fazi već povučenih ozbiljnih poteza domaćih aktera, novih geostrateških i
političkih promjena u svijetu, preteških podjela i nedostatka spremnosti za
razgovore i pregovore u samoj BiH te desetljetne promašene međunarodne uprave u
BiH, teško je se tome nadati. BiH zapravo od 1995. godine nikada i nije izašla
iz krize. No ovoj se još ne mogu sagledati dosezi. Rasplet nije na vidiku.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!