Glas Hrvatske

16:51 / 22.12.2021.

Autor: Violeta Kalić

Održan performans Ljiljane Mihaljević u Skoplju

Sa skopskog performansa

Sa skopskog performansa

Foto: Glas Hrvatske / HRT

U povijesnom zdanju iz 15 stoljeća impresivne arhitekture osmanlijskog carstva danas u funkciji Nacionalne Galerije "Čifte amam" u Skopjju, u utorak 21. prosinca otvorena je izložba-instalacija hrvatske umjetnice Ljiljane Mihaljević.

Otvorenju su nazočili predsjednik skopskoga ogranka Zajednice Hrvata u Sjevernoj Makedoniji Ogranka "Skopje" Nenad Nemet* i povjesničarka umjetnosti i predsjednica odbora za kulturu Violeta Kalić. 


- Ova je video instalacija kao dio projekta hrvatske umjetnice iz Zagreba Ljiljane Mihaljević pobudila veliku pozornost ne samo skopske publike već i u više centara kako u Hrvatskoj tako i diljem Europske unije gdje god je bila predstavljena u okviru interdisciplinarnog multimedijskog projekta angažiranog karaktera naslovljenog "Ispod površine - Gozba". Njime umjetnica istodobno svoju pozornost usredotočava na više aspekata današnjice, aktualnih ne samo u sredini u kojoj živi i djeluje nego i diljem svijeta, posebice u doba globalizacije koja produbljuje brojne kontroverze, paradigme i frustracije te upućuje na sociološke podvojenosti u brojnim aspektima svake jedinke ponaosob. Služeći se aktualnim digitalnim tehnologijama koje objedinjuju više medija istodobno, njezina prezentacija više video performansa istodobno upućuje na osebujnost konceptualnog izričaja kojim tijekom performansa inicira i provocira interakciju publike neposredno, a sasvim spontano uključene u  koncept happeninga. Ugođaj privida postiže audio-izualnom aluzijom na "spektakle slavlja" kao pretencioznog fenomena današnjice, te provocira potisnute primordinarne nagone ljudske prirode konceptom kontroverze "glamuroznosti" instalirane u duhu baroknog izričaja - ready made objektima, uz aluzije na lagodnost konformizma i dekorativnosti te istodobno provocira i geste spontanih reakcija potisnutih doživljaja, sviesnih i nesvjesnih percepcija stvarnosti koja svojim dinamizmom, programiranih načela tautologije mehaniziranih pravila opstanka integrira najrazličitije malformacije i recidive koji ukazuju na otuđenje od prirode, od odnosa prema ljudskoj čulnosti, prema vlastitoj tjelesnosti te brojne kontroverze i utopije s kojim se sučeljavamo u svakodnevici današnjice - rekla je Kalić. 


Videoperformansi Ljiljane Mihaljević do sad su pojedinačno bili predstavljeni u mnogim izvrsnim galerijama Europe i svijeta od New Yorka, Leipziga, Dresdena do Marseja, Rotterdama, Zagreba… da bi se našli objedinjeni u Nacionalnoj galeriji u Skoplju.


Ljiljana Mihaljević multidisciplinarna je umjetnica zaokupljena općenito idejom umjetnosti koja se na provokativan i često ironičan način bavi životnim temama i socijalnim pitanjima u stvarnom prostorno-vremenskom i društvenom kontekstu. Tako su se u širem vidokrugu njenog zanimanja našle odabrane teme predstavljene npr. u formi body arta kao što je video performans Again, od feminističkog akcionizma i dekodiranja društvenih stereotipa „izravnim“ suočavanjem s autonomijom ženskog tijela kao medija i izražajnog sredstva do propitivanja društvenih konvencija i socijalnih sugestija egzistencijalnog predznaka u video performansu Apartman s pogledom.


Apartman s pogledom (orig. Appartamento con vista panoramica) Ljiljane Mihaljević, jedna je od onih karakterističnih, maštovito interpretiranih autorskih priča s početka karijere ove multimedijalne umjetnice. Autorice koja je još u svojim ranim, formativnim godinama po završetku studija slikarstva na Accademia di Belle Arti u Firenci (2005.) ovim interakcijskim video performansom nagovijestila neke bitne odrednice svoga kasnijeg umjetničkog djelovanja i konceptualnog načina razmišljanja. U tom performasu uočavamo važnost strukture i uloge promatrača što je zajedička točka u svim njenim kasnijim performansima kao što je happening Gozba i video performans The Route (Put).


Video performas The Route u kojem umjetnica igra dječju igru školice s poljima od 1 do 7, ali u zatvorenom krugu koji nema „neba“, nema izlaza nego se igra neprestano ponavlja od 1 do 7 dok se igrač ne umori. The Route /Put simbolički predstavlja životni put čovjeka s njegovim padovima, usponima i ponovnim početcima, krug u kojem igra traje dok traje život sam.


U video instalaciji Darkness makes light visible (Tama čini svjetlo vidljivim), umjetnica primjenjujue strategiju izjednačavanja označitelja i označenoga kao elementarno pravilo jezičke igre. Svjetleći tekst promatra se istodobno s tautološkog aspekta, a koji se odnosi na fizičke uvjete u kojima je svjetleći tekst vidljiv jedino u tami ali i, kako ističe sama autorica, odnosi se i na dublja simbolička značenja koje pojmovi darkness (tama) i light (svjetlost) sadrže u sebi. Izmjenjivanjem režima svjetlosti i tame u izložbenome prostoru, tekst postaje naizmjence vidljiv, odnosno nevidljiv.


Gozba je vjerojatno najpoznatije ili barem najpopularnije djelo multidisciplinarne umjetnice Ljiljane Mihaljević. Po riječima Branka Franceschija riječ o djelu koje po rječniku suvremenog umjetničkog stvaralaštva koje spada u disciplinu happeninga za koju se u Hrvatskoj odlučuje vrlo rijetko i izrazito malo umjetnika. U galeriji je predstavljen kratki video film happeninga održanog u Umjetničkom paviljonu uz Zagrebu 2019. Radi se o banketnom svečanom stolu prepunom hrane koja je ponuđena publici na konzumiranje, ali stol je visok gotovo 180cm i posjetitelji se moraju sami snaći kako da dođu do slasnog zalogaja. Priča je to jake simbolike koja ispod površine ukazuje na raslojavanja u suvremenom društvu u kojem svi imamo uvid na velik broj mogućnosti i raskošne ponude koje se prostiru pred nama, ali samo oni malobrojni imaju sposobnost da se uživaju u obilju i raskoši koje to društvo nudi.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!