Foto: privatni album/R. Mareković Foto: privatni album/R. Mareković

Prvo da riješimo muška šovinistička poimanja o načinu vožnje slabijeg spola. Naučno je dokazano kako žene imaju lošiju orijentaciju u prostoru što je direktna posljedica odigravanja uloga u povijesti, muškarci su odlazili u lov i razvijali snalaženje u raznim okruženjima, dok su gospođe majke ostajale u kućama kako bi zbrinjavale djecu i vodile domaćinstvo. Sjetite se koliko puta će žene krivo pokazati lijevu ili desnu stranu, a upravo ta nesigurnost u prostoru ih čini koncentriranijim i opreznijim vozačima, odnosno vozačicama, što rezultira sporijom ali i sigurnijom vožnjom. Više europskih istraživanja pokazalo je kako su žene za upravljačem skrivile i do 50% manje prometnih nesreća od navodno boljih muških vozača. Najveći problem ženskog poimanja prometa jest fokus isključivo na svoje sudjelovanje u prometu; najbanalniji primjer jest prelazak preko zebre, 8/10 pješakinja neće pogledati lijevo i desno, što zna biti vrlo opasno bez obzira na prednost koju korisnik nogu ima u prometu. Nažalost, za sigurnije sudjelovanje na prometnicama moramo što više obraćati pažnju i na ostale sudionike.

Muškarci. Ako vidite novi Golf, pogotovo ako je crne ili tamnoplave boje, vrlo vjerojatno je da će isti biti najagresivniji i pokušavati biti najbrži sudionik u prometu. Kako u gradskoj vožnji brzina i ne igra neku ulogu, gotovo sigurno ćete ga sustići na sljedećem semaforu i možete se kladiti da će 3/4 vozača takvih automobila biti muškarci ispod 30 godina. I to vrlo često u muškom društvu. To je stvar muškog adrenalinskog dokazivanja koje nas Adamove homo sapiense vrlo često dovodi u probleme. Oni koji u toj dobi kupuju golf, kupuju ga samo iz razloga što nemaju dovoljno sredstava za postati vozačem Audi ili BMW vozila. pa je i to dodatni loš motiv za nepotrebno dokazivanje na cesti.

Čudnovato je koliko osobno muškarci doživljavaju situacije u prometu. Ako netko ženi za volanom oduzme prednost, žena će tome pridavati važnost punu sekundu, dok će se kod nas obiteljskih glava to pretvoriti u cijeli triler. To se trubi, nabraja rodbina, sustiže vozilom, pokazuje cijeli srednji prst, i u najgorem slučaju izlazi iz automobila. Zašto je tome tako? Posesivnost. Muškarci od pamtivijeka posjeduju.

Krave, farme, kuće, žene, prije civilizacije kakvu danas poznajemo koja je stara stotinjak godina, uvijek je muškarac bio vlasnik posjednik. To je stvorilo i veliku konkurentnost unutar funkcioniranja našeg spola, što se odražava i u vožnji. On je meni uzeo prednost?! Nepoznatog čovjeka doživljavamo kao lopova i prijetnju, uzrujavamo se, postajemo nepažljivi u vožnji, pa potom opasni za sebe i druge. Zbog čega? Jer nam se netko pregurao? Svojom reakcijom nećemo nikoga preodgojiti a pokazat ćemo samo svoju lošu i slabu stranu.

Kultura ophođenja unutar svijeta vozača je nešto što mene izuzetno veseli. Volim nekome pomoći i propustiti ga, primiti zahvalu i isto tako je dati. Čak i kad djelujem na dvije noge, iako znam da moje pravo prijeći zebru, uvijek mahnem i zahvalim nekome tko nije naglo jurnuo ispred mene nego je pristojno zaustavio svoje vozilo. Zanimljivo je kako su najignorantniji vozači oni u najvećim automobilima. Većina vlasnika velikih i skupih automobila ne propušta, kada ih kao vozač propustim ne zahvaljuje, tretman je kao da smo mi “mali” manje vrijedni, doživljava nas se kako samo smetamo na cesti. No, takvo ponašanje samo govori o vlasnicima tih i takvih automobila, ne o nama. Puno prije ćete empatičnu i kulturnu gestu doživjeti od vozača u automobilu srednje klase. U genezu zašto je tome tako neću ulaziti, ali ću se ograditi, pričamo o većini a ne o svima.

Vožnja je vrsta komunikacije i socijaliziranja. Čak jedino legalno dopušteno socijaliziranje tijekom ovih nesretnih posljednjih mjeseci. Ako maknemo nepoželjni muški adrenalin te limitirajući ženski autofokus, i vožnja je ogled naše kulture, empatije te odgoja. Propustite nekoga tko dolazi iz sporedne ulice, za nekoliko ulica i vi ćete biti u takvoj situaciji. Jedna podignuta ruka iz susjednog automobila pokazat će vam da ste pokazali razumijevanje, barem na sekundu pomogli drugom zemljaninu, a moguće tom malom gestom i sebi uljepšali dan.