Foto: naslovnica knjige Foto: naslovnica knjige

Brački "The Voice" Marko Vušković velikan je hrvatske i svjetske operne umjetnosti čija je umjetnička veličina, talent te kreativna energija izlazila daleko izvan granica domaćih glazbenih i dramskih krugova i oduševljavala kazališnu kritiku i svekoliku publiku. Autorica Marija Barbieri godinama je istraživala priču koja se krije iza Marka Vuškovića, Supetranina, izvanrednog baritona, dramskog glumca i pjevačkog pedagoga, jednog od najvećih opernih pjevača s naših prostora.

Tiskanje ove vrijedne monografije omogućila je Turistička zajednica Supetra i tamošnja Narodna knjižnica na čelu s Gitom Dragičević koja je, uz autoricu, protekloga vikenda predstavila ovo važno izdanje. Tamo je bio i unuk opernog pjevača dr. Marko Vušković, professor emeritus u Kaliforniji, uz čiju je novčanu potporu monografija dvojezična, na hrvatskom i na engleskom jeziku.

Međunarodna karijera 

Talentiran, muzikalan, izražajan, nadasve snažnoga glasa, dojmljive pojave, Marko Vušković ostvario je niz antologijskih uloga. Smatra se najvećim hrvatskim dramskim baritonom i prvim hrvatskim pjevačem europskog formata. Pjevanje je diplomirao na Konzervatoriju u Beču, profesionalnu karijeru započeo 1904. u Opavi, potom djelovao u Berlinu, Würzburgu, Zagrebu, Pragu i Beču.

Ljubimac publike

Predstavljajući nove članove ponovno uspostavljene Opere Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u sezoni 1909./1910. jedan kazališni časopis o Vuškoviću je napisao: „Opetovani pozivi, koji stigoše tome dičnome hrvatskomu umjetniku da postane članom Dvorske i Pučke opere u Beču, dokazuju u kojoj ga visokoj cijeni drži njemački muzikalni svijet… Veličinom i ljepotom svoga sjajnoga baritonalnoga glasa, tamnijeg timbra, te radi impozantne osobe i izrazite igre Vušković je bio odma predestiniran kao junak Wagnerove opere, pa je zato u malo doba prošao sve prve Njemačke pozornice Monakova, Würzburga, Strassburga, Berlina i napokon bio je pozvan od Cosime Wagner, da sudjeluje kod Bayreuthskih Festpiela. Radi nesuglasica sa svojim impresarijom okrenu Vušković leđa Njemačkoj operi i ode u slavenski Prag, gdje je kao član Narodnog divadla postao ljubimcem čitavog općinstva. Kod stvaranja hrvatske opere, pomislila je odma uprava da povrati domovini mladoga a već glasovitoga pjevača".

--- BEZ NASLOVA ---

Monografija Marko Vušković

4 fotografija

Glumac i pjevač prvoga reda 

Vušković je tu sezonu tumačio čak deset velikih i glavnih uloga. Bio je Zrinjski, Ukleti Holandez, Escamillo, Luna, Valentin u Faustu, Alfio, Tonio, Lothario u Mignon, Evgenij Onjegin i Amonasro. Nastupio je čak stotinu i jedanaest puta. Njegovu karijeru obilježili su maestralni glazbeno-scenski nastupi, ovjenčani iskrenim aplauzom publike i kazališne kritike. Sažeto o njemu kritičar Hrvatskih novosti napisao je „da je G. Vušković bio epohalan. Igra mu je savršena, kao što i pjevanje. Vušković je – kako već jednoč spomenuh – pjevač i glumac prvog reda“.

- Monografija Marije Barbieri o Marku Vuškoviću napokon će popuniti prazninu u  saznanju o veličini jednog velikana operne umjetnosti u Hrvatskoj i srednjoj Europi u prvoj polovici 20. stoljeća – rekao je cijenjeni dirigent prof. Vladimimir Kranjčević.