Etno butik Mara, Zagreb - Marija i Vesna Milković, koje stoje iza Etno butika Mara, između ostalog, dizajniraju i za predsjednicu RH Kolindu Grabar-Kitarović (Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL) Etno butik Mara, Zagreb - Marija i Vesna Milković, koje stoje iza Etno butika Mara, između ostalog, dizajniraju i za predsjednicu RH Kolindu Grabar-Kitarović (Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL)

"Izvucimo naše narodno blago iz škrinja i ormara te pokažimo svijetu što imamo!'", geslo je zagrebačke obrtnice i dizajnerice Vesne Milković. Vještim spojem tradicije i urbane mode pomiče granice domaće modne etno scene, a u njezin salon nerijetko navraćaju hrvatski iseljenici. Traže tzv. lokal patriotske ornamente. 

(Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL)

- Ja bih baš htjela šibenske boule, šibenske kape ili netko hoće dubrovački vez ili slavonski zlatovez. Nekome je draža paška čipka, nekome lepoglavska. Netko želi poručiti nešto glagoljicom. Ovaj zadnji projekt nam je 12 pletera - 12 hrvatskih vladara koji je izuzetno dobro primljen. Imamo pletere s imenima naših kraljeva i knezova - govori Vesna Milković. 

Obrt je Vesna Milković otvorila prije 20 godina. Bilo je to ostvarenje njenog dugogodišnjeg sna: promicati hrvatsku etno baštinu i tradicijske obrte kroz modni dizajn. Rođena Slavonka, inspiraciju za svoj rad pronalazi u bogatoj tradiciji ručnog rada svoje obitelji koja potječe iz svih krajeva Hrvatske. Iz tog neisrcpnog vrela nacionalne baštine oživljava ornamente i tehniku izrade, a u tome ju uspješno prati i kći Marija, diplomirana modna dizajnerica koja s puno ljubavi i optimizma nastavlja obiteljsku tradiciju. Zbog svoje autohtonosti i posebne vrijednosti njihov je potpis prepoznatljiv je i izvan granica Hrvatske.

(Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL)

Dizajnerice Vesna i Marija zaslužne su i ponosne, što su njihove klijentice već punih 15 godina ambasadorice hrvatskog odjevnog suvenira u svijetu. Očuvanje ljepote motiva naše prošlosti vještim implementiranjem u moderan dizajn nit je vodilja koju su stavile pred sebe i svoje suradnike.  

Hrvatske slastice u Japanu

Za uspjeh je važno izgraditi imidž, poručuje i Fran Reizl, koji slastice iz istoimenog obiteljskog obrta izvozi u Austriju, Australiju i daleki Japan. 

- Do toga je došlo zaista spontano, jer smo mi pokrenuli svoju web kampanju, napravili jednu web stranicu koja je dosta solidna i predstavili svoj proizvod kao nešto inovativno, nešto domaće, jer Hrvatska drugima izvana izgleda kao mali Monaco, iako mi toga nismo svjesni - pojašnjava Reizl.

Ručno proizvode praline, truffle, bijelu, mliječnu, tamnu i ruby čokoladu. Okosnica proizvodnje je stapanje tradicionalnih hrvatskih sastojaka s prestižnim čokoladama koje se obrađuju u Belgiji a stižu s područja ekvatorskog pojasa Amerike, Afrike te Azije. S obzirom na to da se radi o izrazito kvalitetnim proizvodima, obitelj Reizl želi potaknuti svijest o tome kako Hrvatska može biti nadaleko poznata po originalnosti i kakvoći domaćih proizvoda. Prošle je godine uz licitarsko srce, hrvatsku kravatu te srebrnu hrvatsku nogometnu reprezentaciju, njihov brend predstavljao Hrvatsku u pokrajini Sichuan u Kini raznim atraktivnim čokoladama s prikazima naših krajeva i pojedinih mjesta.

Njihove čokolade prodaju se i u Kini (Foto: screenshot/Facebook )

Ističu vrijedne simbole Lijepe Naše, a u pripremi su kutije s pralinama i čokoladnim truflama pod nazivima "Grička kugla", "Banska kugla", "Narodna nošnja", "Royal Cravates" te osebujna kutija pralina "Lijepa naša". Ti bi luksuzni proizvodi osnažili hrvatski brend na globalnoj razini, rekao je Reizl, a svaki posjetitelj mogao bi se počastiti čokoladama obogaćenim domaćim lješnjacima, medom te suhim voćem. Sve je to dodatno zaintrigiralo njihove nove klijente iz Japana.

- Pošto smo mi obiteljska proizvodnja čokolade, a Japanci pod navodnicima jako pate na obiteljsku tradiciju, to je bio još jedan ekstra motiv da surađuju s nama. Bio je to win-win kontekst u poslovanju - govori Reizl. 

Za svaki izalazak na strano tržište valja se dobro pripremiti, prilagoditi se poslovnoj kulturi te zemlje. Ponekad, naime, zbog kakve sitnice sve može pasti u vodu. Ovaj mladi poduzetnik zasad dobro pliva i pokazuje da mu za poslovanje u Hrvatskoj nije potreban pojas za spašavanje.