Foto: Sanjin Strukic / PIXSELL Foto: Sanjin Strukic / PIXSELL

Samo prošle godine tvrtka je zabilježila 2800 incidenata u kojima je iskazano nepoštovanje, što znači da se u prosjeku dogodi sedam incidenata na dan.

Kamere nas gledaju

Najnovija anketa tvrtke De Ljin pokazala je da i putnicima i vozačima smetaju iste stvari: ljudi koji se ne pomaknu prema kraju autobusa ili tramvaja, ljudi koji ne daju mjesto nekome tko ga više treba, prekomjerna buka i smeće koje neki ostavljaju iza sebe.

Zvuči li poznato? Nisam uspjela naći statističke podatke o ponašanju u javnome prijevozu u Hrvatskoj, ali postoje nadzorne kamere Zagrebačkog elektrotramvaja, poznatijeg kao  ZET, koji je u 2017. zabilježio nekoliko vrsta incidenata. Riječ je o prometnim nesrećama, sukobima između putnika i vozača ili kontrolora, osobama koje maltretiraju maloljetnice, verbalnom i fizičkom nasilju, o uništavanju unutrašnjosti tramvaja.

Nadzorne kamere također bilježe pozitivne strane putovanja javnim prijevozom te ponašanje vozača i putnika koje pokazuje da i danas postoje ljudi koji znaju kako reagirati na pravedan način prema nasilnicima.

Od putnika prema vozaču

Na Facebook profilu grupe "Zakaj volim Zagreb" nedavno se pojavila vijest o neobičnoj gesti putnika prema vozaču tramvaja. Vozač jednog starog tramvaja, u kojem nema klima-uređaja, a vani je bilo 36 stupnjeva, nemalo se iznenadio postupkom nepoznatoga putnika. Budući da nije imao više vode, a  zadnja je stanica bila daleko, putnik mu je ponudio bocu hladne vode, koju je vozač drage volje prihvatio. Jednostavna gesta, ali u pravom trenutku. Da je vrlo zahvalan, istaknuo je poslije i na društvenim mrežama.

Od vozača prema putniku

Jedna žena kaže da je na istoj postaji nekoliko dana prije sišla sa svojim sinom iz tramvaja kako bi pomogla slijepoj djevojci da prijeđe ulicu i presjedne u drugi tramvaj. Vozač ju je čekao da se sa sinom vrati u tramvaj kako bi nastavila putovanje ne čekajući sljedeći tramvaj. "Da to Vi niste učinili, ja bih bio pratio djevojku", rekao joj je vozač zahvalno.

Vozač odgojitelj?

Sljedeća je priča također nedavna. Mladić u invalidskim kolicima čekao je na tramvajskoj postaji. Kad je tramvaj stigao, ljudi su se požurili potražiti mjesto između sjedala te ostavili osobu s invaliditetom bez pomoći. Vozač je zamolio sve putnike da siđu s tramvaja. A onda im je očitao bukvicu: pitao ih je kako očekuju da njihova djeca budu pristojna ako se tako ponašaju; ne pobrinu se za osobu u potrebi. Zatim je spustio rampu, pomogao mladom čovjeku i nakon toga dopustio putnicima da ponovno uđu.

Hoće li nam biti potrebna kampanja?

Svakoga dana dogodi se mnogo priča poput ovih. Za razliku od mnogih drugih mjesta gdje su ljudi ravnodušni prema incidentima manje ili više ozbiljnim koji se javljaju u prijevoznim sredstvima, u Hrvatskoj postoje ljudi koji znaju reagirati na vrijeme. I tako postanu heroji dana. Možda su to oni koji uđu u tramvaj ... s osmijehom :)