Illustracija (Foto: Pexels.com) Illustracija (Foto: Pexels.com)

Kultura negodovanja i prigovaranja

U Hrvatskoj ne postoji baš pozitivna poslovna klima – ili, bolje rečeno, pozitivna percepcija pozitivne poslovne klime. Odgovornost za to, smatram, imaju i naši mediji koji samo (negativno) izvještavaju o tvrtkama u stečaju, neisplaćenim plaćama ili o Agrokoru koji je već gotovo više od pola godine jedna od glavnih tema u hrvatskome medijskom prostoru. Što se tiče Agrokora, za mene je to jedna sapunica na hrvatski način. Naravno, takve teme su važne i ne želim ih potcjenjivati, ali gdje su uspješne poslovne priče u hrvatskome medijskom prostoru?

Druga činjenica, koja ne utječe baš pozitivno na poslovnu klimu ili percepciju pozitivne klime, jest stalno nezadovoljstvo i prigovaranje o trenutačnoj situaciji u Hrvatskoj. U razgovoru s domaćim ljudima stječem ponekad dojam da postoji kultura negodovanja i kukanja umjesto kultura prihvaćanja i pokretanja. 

Start-up Europe Week

Ali ima i pozitivnih stvari o kojima se na tom polju može govoriti. Od 5. do 9. ožujka u Hrvatskoj je bio organiziran Start-up Europe week, tjedan posvećen razvojnim tvrtkama koji je pokrenula Europska komisija kako bi se promicalo poduzetništvo i poticalo osnivače start-upova u cijeloj Europi pa tako i u Hrvatskoj. Cijeli tjedan u Zagrebu, Bjelovaru i u Rijeci organizirane su različite aktivnosti, predavanja i radionice o poduzetništvu i pokretanju start-upa.

Startup Europe Week (Screenshot: startupeuropeweek.eu)

Na jednom od tih događaja u Zagrebu i ja sam sudjelovao, na panel diskusiji o poslovnim anđelima i poduzetnicima na kojoj se govorilo o faktorima nužnim za razvoj uspješnog i zdravog start-up ekosustava za investicije i start-upove u Hrvatskoj. Taj događaj organizirao je Impact Hub, Early Stage Investment Meetup Groupa i Keymon Ventures i bio je pod pokroviteljstvom Hrvatske gospodarske komore.

Proaktivno i poticajno okružje za start-upove

Sudionici panel diskusije upozoravali su na činjenicu da je jedan od razloga zašto mladi obrazovni ljudi i stručnjaci odlaze iz Hrvatske slaba razvijena poslovna kultura, u kojoj se samo negoduje i prigovara. Takva navika mora se, prema mišljenju sudionika, iskorijeniti kako bi se omogućilo proaktivno i poticajno okružje. Tako bi se onda uspostavila i pozitivna poslovna klima u Hrvatskoj.

Sudionici su također bili složni u mišljenju kako suradnja između start-upova, poslovnih anđela, sveučilišta i javnoga sektora ne samo da može vratiti izgubljene stručnjake iz Hrvatske, nego i privući stručnjake iz inozemstva.

Illustracija (Foto: Pexels.com)

Hrvatska – start-up nacija

Također postoje inicijative u kojima se može prepoznati proaktivni način djelovanja. Jedan  je primjer crowdfunding kampanja profesora Igora Juge sa Sveučilišta u Rijeci koji iz Hrvatske želi stvoriti start-up naciju. Njegov cilj jest poticati ljude da osnivaju svoja vlastita poduzeća i to tako da omogućuje građanima besplatnu edukaciju za pokretanje start-upa.

Puno će još vode proći Savom da bi se kultura negodovanjea i prigovaranja u Hrvatskoj promijenila. Ali će svakako start-upovi u zdravom poduzetničkom ekosustavu pridonijeti da se stvaraju nove vrijednosti. Nekoliko uspješnih razvojnih tvrtki u Hrvatskoj već postoji, samo se trebaju otvoriti oči da ih se prepoznaje.

Tonči Petrić radi na Hrvatskom radiju HRT-a kao novinar za njemački program Glasa Hrvatske. Živi već godinu dana u Zagrebu i izvještava u blogu o svojim iskustvima u Hrvatskoj.

 

Iznesena mišljenja ili stajališta autora ne odražavaju nužno stajalište HRT-a