Vremena se
mijenjaju i to ne na bolje. U zadnjih dvadesetak godina učiteljski status je
degradiran i to bez ikakvog valjanog razloga. Učitelj je nekoć bio autoritet,
moralni oslonac te netko tko provodi izuzetno mnogo vremena s vašim djetetom, i
poznaje vašeg potomka u situacijama u kojima ga vi ne viđate. I nitko u tim
vremenima nije propitivao ulogu učitelja na bilo koji način.
Zašto se odnos
prema školi i pedagozima promijenio? Jedan od razloga je moralno posrtanje opterećeno uspjehom pod svaku cijenu, koje je dovelo do situacije
da kadar ne mora imati znanje, ali mora imati papir, priznanje, diplomu. Ova
beskrupulozno brza sadašnjica koja nam nameće suludi poslovni tempo, nema
vremena za istinsko znanje, temeljiti pristup, bitno je da klinac ima maturu pa
diplomu. Ostalo će se riješiti po putu. Kod nas je nepotizam gotovo nacionalni
sport i uvijek se razmišlja o toj karti, ali posljedično zbog toga nemamo dobre
kadrove, a kada nema dobrih kadrova, nema ni efektivnog posla pa onda ni pravih
rezultata, čitaj novaca. Ova besmislena situacija podsjeća pomalo na mladog psa
koji uzaludno pokušava uhvatiti svoj rep.
U takvom suludom
okruženju opterećenom uspjehom pod svaku cijenu, roditelji postaju
beskrupulozni. Svaka odluka učitelja se propituje, i to vrlo često ne na
civilizacijski način, već prijetnjama i retorikom: “Ti si dala jedan mom
djetetu?!”. Znamo da svatko voli svoje dijete, ali nećete ga zaštiti neznanjem.
Nećete ga pripremiti za život ako fizički nasrnete na učitelje. Znanjem i
socijalizacijom kroz školski odgoj mu možete podariti ulaznicu za istinski
život te iskušenja koja ga očekuju. Nećete biti pokraj svog mezimca dovijeka,
mora naučiti padati i puzati, kako bi potom naučio i hodati.
Pod takvim
pritiskom bojeći se za svoje mentalno i fizičko zdravlje, većina učitelja
popušta te već dva desetljeća dobivamo upitni ljudski i radni kadar. Možda je
ta konstatacija prestroga, ali definitivno je slabije potkovan kadar od onog iz
prošlih generacija što se reflektira na poslovne rezultate. Dodatna šteta je
što već ovakvo školstvo stvara i nove “takve” učitelje. Sve manje ima starog
školskog kadra koji je još pružao otpor novovalnoj pedagogiji koju gura
beskrupulozna nepotkovana ambicija za uspjehom.
Sve jači
privatni sektor je sektor budućnosti, a kod privatnog sektora je doslovno stvar
preživljavanja, nema popusta ni obitelji, preživjeti se mora, tako da je
pitanje kakva budućnost čeka naraštaje koji prolaze kroz ovakvo izranjavano
školstvo.
I tko je na
kraju ubio Mary Poppins? Tko je izbrisao učiteljice koje su imale ulogu
zamjenske majke, strogog ali sigurnog okrilja? Osim već spomenutih razloga
poput opterećenosti sigurnim uspjehom kojeg nameće današnji kapitalizam te
jakog nepotizma za kojeg je potreban tek komad papira, tu je svakako i kućni
odgoj. Napada se današnje klince da su razmaženi te da pitaju samo za svoja
prava ali ne i obaveze, ali netko je odgojio te klince. Porastom standarda u
nas pokušavajući dati svom djetetu ono što nismo imali, postali smo previše
zaštitnički raspoloženi te tu leži još jedan od razloga zašto je nestala Mary
Poppins. U vrijeme mog odrastanja nije bilo razvažanja na treninge, škole,
fakultete, imao si tramvaj i autobus pa izvoli.
I što sad? Preko
noći se sigurno neće ništa promijeniti, ali kako mnogi mladi gledaju u Europu i
Svijet, postat će svjesni da ih mama ili ujak ne mogu zaštititi u Parizu, New
Yorku ili Dublinu, da ondje ne mogu profitirati nepotizmom, pritiskom ili
bezobrazlukom, nego samo znanjem. Uostalom napuštajući školovanje tek počinjemo
ili kako bi stari latini rekli VIVERE TOTA VITA DISCENDUM EST.