Iako su moje simpatije prema
glazbenom izričaju kojeg nam servira Eurovizija nestale još krajem sedamdesetih
godina, te iako Eurovizija više ne proizvodi relevantne hitove kao što je to
činila u prošlom stoljeću, ni ja ne mogu zanijekati gledanost te interes za
ovaj glazbeno-scenski događaj. Usprkos relativnom noćašnjem novom razočaranju
domaće nacije u ovom televizijskom spektaklu, prisjetit ćemo se hrvatske
povijesti na eurovizijskim pozornicama u jugoslavenskim okvirima.
Europska radiodifuzijska unija
(EBU) odlučila je po uzoru na već postojeći talijanski festival San Remo
pokrenuti glazbeno natjecanje na razini Starog kontinenta. To se dogodilo 1956.
u Luganu, Švicarska, a te prve godine sudjelovalo je samo sedam zemalja. Već
sljedeće godine brojka raste na deset, da bi se taj broj s godinama povećavao,
primjerice 2008. eurovizijsko natjecanje brojalo je 43 zemlje, i to više ne
samo u okviru europskih država, već i s državama gostima kao što su Maroko,
Izrael i Australija. Prva pobjednica natjecanja bila je švicarska pjevačica te
glumica Lys Assia.
Jugoslavija se ovom glazbenom
natjecanju pridružila 1961. godine i tako postala jedina socijalistička država
koja se natječe na ovom jedinstvenom festivalu. Iako smo tako ušli u europsku
konkurenciju, tijekom šezdesetih godina domaći izbori za pjesmu koja će nas
predstavljati nisu privlačili veliku pažnju; održavani su u hladnim
televizijskim studijima ili kongresnim dvoranama, te iako u tim natjecanjima
sudjeluju i velikani poput Ive Robića, mnoge pjesme koje su se izvodile nisu
bili ni snimljene, a kamoli objavljene. Prvi Hrvat koji je pobijedio na
jugoslavenskom izboru bio je Vice Vukov na trećem predstavljanju 1963. godine u
Londonu, što je ponovio i dvije godine kasnije u Napulju, osvojio je s pjesmama
“Brodovi” i “Čežnja” 11. i 12. mjesto. Sljedećeg hrvatskog predstavnika čekali
smo do 1968., kada su nas autentični Dubrovački trubaduri predstavljali u
Londonu, dohvativši respektabilno 7. mjesto, dok su sljedeće godine momci iz
grupe 4 M s pjesmom “Pozdrav svijetu” dohvatili 13. mjesto.
U sedamdesete godine prošlog
eurovizijskog stoljeća ušli smo s Hrvatima, Krunoslav Kićo Slabinac s pjesmom
“Tvoj dječak je tužan” u Dublinu uzima 14. mjesto, dok godinu dana kasnije
Tereza Kesovija dohvaća 9. mjesto s pjesmom “Muzika i ti”. Zanimljivost je da
je to bio Terezin drugi nastup na eurovizijskim daskama, šest godina ranije
predstavljala je kneževinu Monako.
Iako je produkcija rasla, tijekom
sedamdesetih se domaći izbor za pjesmu Eurovizije održavao u prestižnom
opatijskom hotelu Kvarner, pjesme s tih izbora su redovito bile domaći
objavljivani hitovi te su mediji obilato pratili ta događanja, Jugoslavija zbog
redovitih neuspjeha odustaje od natjecanja na punih pet godina.
Tijekom osamdesetih godina
uslijedila je gotovo potpuna dominacija hrvatskih izvođača na domaćim izborima
te najbolji plasmani na EBU natjecanjima, Crnogorac sa zagrebačkom adresom,
Danijel Popović, s pjesmom Đuli 1983. osvaja 4. poziciju, sljedeće godine se natječe
i Vlado Kalember u duetu s Izoldom Barudžijom, pa Zorica Konđa pobjeđuje 1985.,
ali kako je Eurovizija pala točno na godišnjicu smrti Josipa Broza, ne odlazi
na natjecanje jer je majka Država tako odlučila. Od ’86 do ’90 slijede samo
natjecatelji iz Lijepe Naše, Doris Dragović je solidna 11., Novi fosili
uspješni 4., Srebrna krila opet vrlo dobra 6., da bi relativno nepoznat band
Riva predvođen Emilijom Kokić pobijedio u Švicarskoj 1989., što nam je donijelo
jedino domaćinstvo kad je organizacija Eurovizije u pitanju; u dvorani
Vatroslava Lisinskog 1990. nas je predstavljala nervozna Tajči s pjesmom “Hajde
da ludujemo” i osvojila 7. mjesto.
Posljednja Jugovizija na kojoj je
Hrvatska participirala održala se već u ratnom okruženju, u Sarajevu.
Predstavnik je bio Danijel Popović s pjesmom “Daj obuci Levisice”, a
zanimljivost je da sam prvi snimio tu pjesmu i trebao je izvesti, ali se autor
Danijel Popović predomislio te je sam izveo istu.
I ovo natjecanje kao i mnoga
druga, više nego ikad, zbroj lobiranja i međusobnog dodvoravanja se svodi na
svojevrsnu politiku i zato ne treba to sve uzimati preozbiljno, to je ipak samo
jedna glazbena televizijska večer, to je samo zabava, pa se opustite i takvu je
prihvatite te uživajte naravno ako vas takva vrst zabave veseli. I to je sve.
Ugodnu nedjelju i sunčani tjedan želi vam Mareković.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!