Berislav Čižmek na Kantonskome sajmu (foto: osobna arhiva/ustupljena fotografija) Berislav Čižmek na Kantonskome sajmu (foto: osobna arhiva/ustupljena fotografija)

“World biggest fair online!/Najveći svjetski sajam online!” - nedavno je jedan moj prijatelj komentirao novu objavu Berislava Čižmeka na Facebooku. Dan prije Berislav je podijelio jednu poveznicu na svoj Facebook. 

foto: snimka zaslona/Facebook

Riječ je o stranici za izlagače na 127. Canton Fairu, odnosno Kantonskome sajmu, ili Kineski sajam uvoza i izvoza koji je održan čak 126 puta u šezdesetrogodišnjoj povijesti.

Čižmek je izvršni voditelj hrvatske konzultantsko-EU lobističke tvrtke CBBC, s više od 25 godina iskustva i rada u međunarodnoj sajamskoj industriji. Član je svjetskog sajamskog udruženja UFI sa sjedištem u Parizu, a s Kantonskim sajmom surađuje od 2014.godine: - U nekoliko navrata smo u suradnji s Veleposlanstvom NR Kine organizirali dolazak delegacija Kantonskoga sajma u Hrvatsku i Sloveniju što je uključivalo prezentacije sajma, promotivne seminare i press konferencije, susrete s potencijalnim izlagačima, organizatorima sajmova te državnim tijelima/ministarstvima i gospodarskim komorama. Naša suradnju bila je iznimno uspješna, a dolazak predstavnika Kantonskog sajma uvijek je izazivao zanimanje velikog broja tvrtki koje su se zanimale za nastup i posjet Kantonskom sajmu. Svake godine bilo je oko stotinu hrvatskih tvrtki koje su sudjelovale u razgovorima s Kantonskim sajmom u Hrvatskoj i Sloveniji. Posebno je veliko zanimanje bilo prošle godine kad je delgacija Kantonskog sajma imala prezentacije i poslovne razgovore u Zagrebu, Zadru i Ljubljani/Slovenija - kaže Čižmek.

Njegova tvrtka surađivala je s kineskim Veleposlanstvom u Hrvatskoj oko poslova vezanih uz Kantonski sajam: - Posljednje 3 godine godišnje oko 400 hrvatskih poduzeća sudjeluje na Kantonskom sajmu. Na svakom Sajmu je otprilike 200 poduzetnika. Što se tiče industrijskih grana, zasupoljeno je njih 5 - elektronika i kućanski aparati, potrošačka roba, pokloni i premije, ukrasi za dom te tekstil i odjeća - objašnjava Liu Kai, savjetnik za trgovinu kineskog veleposlanstva u Hrvatskoj. 

- Kantonski sajam djeluje neprekidno 63 godine i kao jedna trgovačko-marketinška platforma s 25 tisuća izlagača dao je golem doprinos međunarodnoj trgovini, posebno za suradnju kineskih tvrtki i 200.000 stranih posjetitelja koji dolaze iz više od 200 zemalja svijeta - kaže Berislav Čižmek. 

erislav Čižmek (foto: Yu Xi/Glas Hrvatske)

Liu nam na matematički načinu opisuje veličinu sajma: - Ja sam najmanje dva puta bio na Kantonskome sajmu i za svoj dojam o njemu njega bih iskoristio jednu kinesku izreku 目不暇接 (Mu bu xia jie) - što značu 'ne može se obuhvatiti ni očima niti pogledom' - možete li zamisliti 25 tisuća izlagača, znači ako stanete minutu kod svakoga od njih, to je 416 sati odnosno 17 dana. Tako možete zamisliti koliko su bogati sadržaji na tom sajmu.

Berislav Ćižmek smatra da je Kantonski sajam vrlo privlačan hrvatskim poduzetnicima: - Bilo je nam je zadovoljstvo surađivati s Kantonskim sajmom jer se radi o vrhunskim profesionalcima koji su se pokazali kao izvrstan partner te smo sve planirane aktivnosti uspjeli zajednički realizirati. Nadamo se da će biti prilike za nove zajedničke projekte posebno u smislu inicijativa vezanih uz jače povezivanje tvrtki iz NR Kine i Istočne i Jugoistočne Europe – u Inicijativi 17+1 što će poboljšati trgovinsku razmjenu Hrvatske i NR Kine te potaknuti veći dolazak kinskih investitora u Hrvatsku. Sajam je posebno važan za male i srednje hrvatske tvrtke koje posjećuju Kantonski sajam te na taj način imaju prilike upoznati vrhunske proizvode i usluge koje su pripremile kineske tvrtke orijentirane na izlaz, koje imaju proizvode zanimljive za uspješan plasman u Hrvatskoj, zemljama naše regije, kao i u ostalim zemljama EU. Obzirom da je Hrvatska članica EU i hrvatski proizvodi se mogu plasirati na prostorima i području cijele EU. Kantonski sajam i njegovi nastupi i promocija u Hrvatskoj i Sloveniji kao i projekt izgradnje Pelješkog mosta su dosad dali doprinos jačanju gospodarske suradnje Kine i Hrvatske te su na neki način uvjetovali i poboljšali uzajamno povjerenje i razumijevanje između Kine i Hrvatske. Trgovina između Kine i Hrvatske raste posljednjih godina, u 2017. porasla je za više od 20% te je na taj način označen novi početak suradnje u trgovini, gospodarstvu i investicijama.

Hrvatska delegacija na Kantonskome sajmu (foto: osobna arhiva/ustupljena fotografija)

Kao primjer uspješnoga nastupa na Kantonskome sajmu ističe: - Kantonski sajam je posebno bio zanimljiv za hrvatske tvrtke koje su išle na sajam kako bi pokrenule razgovore s kineskim tvrtkama koje žele pronaći kupce za svoje izvozne proizvode. Prošle godine na suretu s hrvatskim tvrtkama iz Zadra/Zadarske županije i Dalmacije svoj nastup na Kantonskom sajmu posebno je pohvalila tvrtka OLIMP d.o.o. iz Benkovca, koja se bavi proizvodnjom potpaljivača i koja je u nekoliko navrata uspješno nastupala na Kantonskom sajmu.

Simona Petričić je voditeljica prodaje i nabave tvrtka Radiona i Olimpa. Svoje iskustvo na Kantonskom sajmu započela je još 90-ih godina prošloga stoljeća: 

- Oduševljeni smo Kantonskim sajmom i sa sobom nosimo isključivo pozitivna iskustva. Radion d.o.o. je osnovan 1995., i naša je obiteljska tvrtka koja se i danas bavi veleprodajom proizvoda za kućanstvo kao što su to pribor za jelo, magične krpe, čačkalice, vreće za smeće i slično. Od 90-ih godina dolazimo na Kantonski sajam i tamo smo uspostavili kontakte s našim dobavljačima s kojima i dan danas uspješno surađujemo. Gotovo svake godine smo kao kupci dolazili na Kantonskim sajmu upoznavati se sa novim proizvodima te smo uspostavljali nove kontakte.

A od 2012. je i Simonina tvornica Olimp počela svoju avanturu na ovom sajmu i odmah postigla rezultate: - Naša tvrtka jedina je tvornica potpaljivača u Hrvatskoj koja je osnovana 2012. godine. Proizvodimo kocke za potpalu, potpaljivače u bocama kao što je to roštilj gel i slično. Unazad nekoliko godina prisustvujemo Kantonskim sajmu i kao izlagači Olimp proizvoda. S obzirom da je Kantonski sajam impresivne veličine, omogućio nam je kontakte s osobama koji dolaze iz različitih dijelova svijeta. Zahvaljujući Sajmu upoznali smo kupce koji su sada već godinama naši stalni klijenti. Vrlo je bitno prepoznati ozbiljnost kontakata uspostavljenih na Kantonskom sajmu i vrijednost ostvarenih odnosa. 

Simona Petričić na štandu Kantonskoga sajma (foto: osobna arhiva/ustupljena fotografija)

Ove godine, zbog tekuće situacije pandemije, kinesko ministarstvo trgovine je odlučilo da se 127. Kantonski sajam održava putem interneta kao digitalna platforma, u trajanju od 15. do 24. lipnja ove godine te je bio besplatan za sve izlagače i posjetitelje sajma.

Čižmek vjeruje da to neće biti nikakav problem: - Siguran sam da je organizator Kantonskog sajam China Foreign Trade Center/Kineski centar za vanjsku trgovinu poduzeo sve da se sve pripreme dobro odvijaju, da se osigura maksimalna tehnološka podrška za uspješno online iskustvo svih izlagača i posjetitelja/kupaca ovogodišnjeg sajma, kako bi se sve aktivnosti vezano za prezentaciju proizvoda za susrete kupaca i izlagača, znači jedan uspješan i komerc i uspješnu suradnju mogli odvesti između posjetitelja i izlagača ovogodišnjega sajma.

Po mišljenju gospodina Liua, novi način održavanje upravo i obogatio Sajmu novim značajkama: - Riječ je o trima aspektima:  prvo je to je rješenja utjecaja epidemije. Drugo, to je mjera za postizanje stabilizacije vanjske trgovine Kine, naravno i svjetske trgovine. A treće je također i mjera za promicanje inovacije i razvoja, zato što je u povijesti Sajma to prvi put  će se on održati na internetu, zahvaljujući mnogo novih tehnologija i inovacija.

Simona ocjenjuje da je održavanje preko interneta je "pametan potez" i otkrila svoje očekivanje od ovogodišnjeg Sajma: - Smatram da je u današnje vrijeme vrlo pametan potez održati Kantonski sajam putem interneta. Ove godine smo sav svoj fokus usmjerili na razvoj novih proizvoda te usporedno radimo poboljšanju internih poslovnih procesa. Uvjerena sam da niti ove godine Kantonski sajam neće razočarati kao ni u prethodnim izdanjima. Virtualni sajam je izvrsna prilika za sve koji nisu bili u mogućnosti prisustvovati sajmu prethodnih godina. S obzirom da je ovo prvi virtualni Kantonski sajam biti će vrlo zanimljivo poslušati dojmove svih onih koji će biti njegov dio. Riječ je o sajmu koji svaki poslovni čovjek, pogotovo poduzetnik treba posjetiti: svatko kome je cilj unaprjeđenje i rast vlastitog poslovanja mora biti dio Kantonskoga sajma!