Goran Kapičić (foto: Jia Li/ustupljena fotografija) Goran Kapičić (foto: Jia Li/ustupljena fotografija)

Na samome početku pandemije COVID-19, Infobip, jedna od najvećih hrvatskih tvrtki je, s WhatsAppom, kao dugogodišnjim strateškim partnerom, dogovorila zajedničku inicijativu s ciljem da vladama diljem svijeta omoguće transparentnu komunikaciju vezanu uz koronavirus, i to posve besplatno kako bi se informiralo građane i spriječilo širenje netočnih informacija. Od tada je Infobip pomogao ministarstvima zdravstva u više od 20 država diljem svijeta, među kojima su Francuska, Indija, Velika Britanija, Njemačka, Nigerija itd., a u planu su implementacije i u mnogobrojnim drugim zemljama. 

2018. godine svijet je (još jednom) vidio nogometno čudo iz Hrvatske, a 2020., uviđa da u Hrvatskoj ima daleko više toga od nogometa. Pandemija je promijenila svijet. Međutim, kako kaže Goran Kapičić, generalni direktor prestižne hrvatske tvrtke Infobipa u Kini, "sama pojava korona virusa je dakako sa zdravstvenog i gospodarskog aspekta negativna, ali je donijela globalno ubrzani tehnološki razvitak".

Prema podacima za 2019. godinu, udio digitalnoga gospodarstva u kineskome BDP-u iznosio je 67,7%, a taj broj sigurno će se naglo povećati u 2020., odnosno uz pozadinu pandemije. Prema predviđanju tvrtke Boston Consulting Group (BCG) iz SAD-a, do 2035. će se veličina kineskoga digitalnog gospodarstva približiti vrijednosti od 16 bilijuna američkih dolara.

- Infobip u Kini ima nekoliko ureda, od kojih je najveći onaj u Shenzhenu, a u njima brojimo više od 60 zaposlenika. Prvi Infobipov ured otvoren je u gradu Shenzhenu 2014. godine, nakon čega je otvoren ured u Pekingu. Infobip je u ovoj regiji investirao gotovo EUR 10 milijuna u razvoj vlastitih operacija. Danas iz Kine Infobip posluje s klijentima iz poslovnih, bankarskih, OTT, mobilnih i tehnoloških segmenata iz APAC regije - kaže Kapičić.

A u Kini, objašnjava, kao „jednorog“ iz Europe u digitalnom području, Infobip već je godinama uspostavio kvalitetnu suradnju s velikim imenima kineskih „giganata“ digitalnog gospodarstva: - Kina je golemo tržište s velikim poslovnim mogućnostima za sve one koji računaju na srednji i dugi rok. Ovdje su strpljivost i upornost preduvjeti uspjeha, ali i spremnost na određenu investiciju, budući da se u Kini ništa ne događa preko noći.

Prema službenoj informaciji Infobipa, ta kompanija pruža vlastito izgrađenu tehnologiju koja može doprijeti do više od 7 milijardi mobilnih uređaja i stvari u više od 190 zemalja. Surađuje s više od 300.000 klijenata, s najvećim svjetskim chat aplikacijama poput WhatsAppa, Vibera i Telegrama te s globalno poznatim brendovima poput Virgin Megastore, Strave, Ubera, Zendeska, Burger Kinga i mnogim drugima

Sva su velika imena, a tako i u Kini, kao kompaniji sa svjetskom kvalitetom, prioritet suradnje Infobipa u Kini - naravno i s velikim kineskim firmama. Kad je riječ o suradnji s partnerima iz Kine i drugih dijelova svijeta, Kapičić ističe  zanimljivu metaforu: - U svakom poslovnom odnosu, kao i u braku, potrebna je suglasnost i zanimanje obiju strana. To je univerzalno pravilo posvuda u svijetu. Moguće je da u Kini uspostavljanje poslovnih kontakata i samih aktivnosti traje nešto duže, jer postoji određeni utjecaj lokalne kulture i poslovnih običaja, ali to opet nije toliko znakovito.

Nakon tolikih godina i zahvaljujući velikom nastojanju, Infobip je već iskusan u poslovanju s kineskim partnerima i postigli su zajedno pozitivne rezultate: - Naše iskustvo suradnje s velikim tvrtkama iz Kine je pozitivno. Suradnja s velikim globalnim kompanijama je uvijek kompleksna i unikatna. Velike tehnološke kompanije bez obzira na njihovo podrijetlo uvijek imaju jedinstvene izazove pa i samim time koriste i integriraju Infobipovu platformu shodno njihovim potrebama. Iz našeg iskustva rada s velikim kineskim tvrtkama, naš osnovni doprinos je naša specijalizacija kojom im omogućujemo komunikaciju s njihovim korisnicima izvan Kine, tj. na globalnim projektima. Velik broj kineskih tvrtki u posljednje se vrijeme odlučuje za svoje prve iskorake na globalnoj areni, a naša im platforma omogućuje da na sigurne i brze načine obogate i unaprijede svoje korisničko iskustvo širom svijeta.

Pandemija je prouročila priličan udar na globalno gospodarstvo. A kakvo je poslovno okruženje u Kini? - Kina je uspješno riješila problem s koronavirusom i stvari su se sada već normalizirale. Gotovo da ne primjećuju razliku u odnosu na razdoblje prije pandemije. Naša suradnja s kineskim tvrtkama se prvenstveno odnosi na projekte koje kineske firme realiziraju na globalnoj razini, a ne unutar kineskog tržišta. S obzirom na specifičnost našega posla pojedini projekti su bili u stanju mirovanja zbog smanjene mogućnosti globalnih putovanja i razvijanja novih projekata internacionalno. S druge strane, značenje digitalnih kanala za komunikaciju je u porastu, tako da smo se shodno tome i mi zajedno s našim partnerima iz Kine prilagodili i ojačali našu suradnju - ističe Kapičić.

Sa spomenutim ohrabrujućem ulaganjem iz SAD-a, Infobip ima još veću ambiciju za budući razvoj: - Investicija i partnerstvo s OEP-jem će nam pomoći u daljnjoj izgradnji prisutnosti na tržištu Sjeverne Amerike, gdje će nam sada biti veliki fokus i ubrzati rast tvrtke kroz strateške akvizicije. Plan nam je da budemo potpuno spremni za IPO kao stratešku opciju u idućih nekoliko godina. Ta će nam sredstva pomoći i u cilju da postanemo Centar izvrsnosti inženjerstva  te da jednom mjestu okupimo najbolje softverske inženjere u stvaranju inovativnih komunikacijskih rješenja, regionalno i globalno. Nove investicije doprinose održivosti našega rasta globalno. U planu nam je daljnje širenje i zapošljavanje u uredima diljem svijeta, a naročito u Aziji i u Kini. Nastavili smo aktivno sa zapošljavanjem stručnjaka za naše urede u Kini s ciljem lokalizacije raznih odjela, od biznis do inženjerske strane – a sve kako bismo omogućili potpunu podršku kineskim tvrtkama iz naših ureda u Šenženu i Pekingu.

Među više od 60 zaposlenika Infobipa u Kini mnogi su već imali prilike putovati i upoznati Hrvatsku, sjedište Infobipa u Vodnjanu, ali i zagrebački ured. Prilikom dolaska u Infobip pohađali su dvotjedne akademije u Vodnjanu, dok neki od njih u narednom periodu polaze u Hrvatsku živjeti i raditi na određen period.

Zaposlenica kineske podružnice Infobipa Esperanza u posjetu Hrvatskoj (foto: osobna arhiva/ustupljena fotografija)

Kineskinja Esperanza je listopada 2019. imala priliku za putovanje u Hrvatsku, a za našu lijepu zemlju čula je odavno: - Davno već sam čula za Hrvatsku, zahvaljujući radu u Infobipu mogla sam posjetiti njezin lijepi glavni grad Zagreb. Uvjerili smo se da u „sjajnoj hrvatskoj zvijezdi“ postoje brojne crkve, muzeji i povijesna arhitektura. Posjetili smo naš ured u Zagrebu te naravno i Vodnjan, srednjovjekovni grad koji se nalazi nekoliko sati vožnje od Zagreba. Moram reći da je grad u drugačijem stilu u odnosu na našu akademiju koja je u stilu Silicijske doline. Imamo vrlo bogat program za obuku u Vodnjanu, a imamo i prilike za komunikaciju s kolegama diljem svijeta. Naprimjer, kolega koji sjedi pored tebe možda je iz Azerbajdžana, Južne Afrike ili neke zemlje o kojoj si samo čitao u knjigama… ali ovdje smo prijatelji i velika obitelj.

Zaposlenik kineske podružnice Infobipa Derek u posjetu Hrvatskoj (foto: osobna arhiva/ s dopuštenjem)

Derek je već u 2017. i 2019. dva puta putovao i imao obuke u Vodnjanu: - Dva puta sam bio u Hrvatskoj. Tamo je sve na mene ostavilo snažan dojam: od crvenih krovova i tvrdih zidova starih gradova preko plavoga Jadranskog mora do ljubaznih građana… Kao vodeća IT tvrtka iz Vodnjana koja ima svoj utjecaj širom svijeta, u Vodnjan često dolaze kolege s različitih zemalja diljem svijeta, a naše je druženje uvijek je opušteno i zanimljivo. Najviše mi se sviđa šetnja po starom gradu Vodnjana nakon posla, obilazak vinograda, a u starim uličicama čak sam i porazgovarao s lokalnom djecom na kineskom jeziku! Za večeru sam često jeo pizzu s tartufima. Baš mi je bilo lijepo i često se sjetim svoga boravka tamo.