Foto: ustupljena fotografija Foto: ustupljena fotografija

Ivan Mrvoš je sa svojim je timom počeo proizvoditi tehnološke proizvode za poboljšanje života urbanih korisnika. Inovatori koji su stvorili prvu pametnu klupu u Europi ovjenčani su brojnim domaćim i međunarodnim nagradama. Njihovi su proizvodi obišli cijeli svijet i Hrvatsku upisali na kartu proizvođača opreme za ''Pametne gradove''.

- Tvrtka Include je krenula 2014. godine s misijom da  cijelo naše okružje, odnosno javni prostor dovede u 21. stoljeće. Okruženi smo novim pametnim telefonima, ljudi nose pametne satove, voze se električnim vozilima, ali nekako i dalje imaju interakciju s javnim prostorom koji je prilično arhaičan, odnosno nije se mijenjao desetljećima pa i stoljećima - kaže Željko Riha, voditelj marketinga tvrtke čiji se proizvodi nalaze na svim kontinentima osim Antarktike.

Pametni gradovi nisu više daleka budućnost, ni znanstvena fantastika. Podižu kakvoću života i pojednostavljuju ga. Osim velikih gradskih projekata, kakav je primjerice sustav pametnog parkiranja u Dubrovniku ili pak nadzor prometa dronom i stvarno praćenje stanja na terenu u Rijeci, u Hrvatskoj su brojni  inovativni pametni projekti. Pametne su klupe među najpoznatijima.

(Foto: ustupljena fotografija)

Godine 2015. prva je klupa instalirana u gadu Solinu, a već kajem godine pojavila se Steora, prvi model na svijetu pametne klupe, koja je ušla u veliku serijsku proizvodnju.

Njezin izumitelj Ivan Mrvoš tri je godine kasnije uvršten na Forbesovu listu 30 najperspektivnijih poduzetnika mlađih od 30 godina. Danas posluje na relaciji Solin, Zagreb, London, Frankfurt, Madrid, Paris i Milano te je prisutan na čak 55 svjetskih tržišta, a cilj je otvoriti podružnice na svim kontinentima.

- Odmah je bio fokus na izvozu, ističe Riha. Više od 1400 klupa je svugdje po svijetu. Imamo čak super podatak, s obzirom da se radi o pametnom uređaju i može se pratiti analitika korištenja, više od 3, 6 milijuna ljudi godišnje ima interakciju s našim proizvodima, što je izvrstan podatak. Ključ je ponuditi takve uređaje koji će imati interakciju s korisnima, odnosno njegovim stanovnicima.

Klupa daje pristup wi-fi internetu, punjač za mobitel i dva USB priključka, a prostor oko sebe osvjetljava LED noćnom rasvjetom.

(Foto: ustupljena fotografija)

- Bilo mi je fascinantno da na temelju jedne vremenske prognoze može čuvati električnu energiju. Ako zna da će sutra biti sunce napunit će se maksimalno, a ako zna da će biti kišno, tmurno vrijeme, onda će čuvati energiju. Imamo model koji je opremljen CCTV kamerama, koje mogu služiti u svrhu javne sigurnosti. Modeli Urban plus imaju LCD ekrane koji se mogu koristi u svrhu promidžbenih aktivnosti, a ono što je jako zanimljivo da su je tijekom ove pandemije neki naši klijenti iskoristili kao sredstvo informiranja javnosti.

Premda je ideja potekla iz Lijepe Naše, nažalost Hrvatska kaska za ostalim državama Unije i svijeta, jer nema strateški pristup razvijanja pametnih rješenja, upozoravan Riha. Ulazak na jedinstveno tržište EU-a pojednostavilo je izvoz proizvoda, no i dalje postoje velike razlike u poslovanju.

- Mnoge države puno transparentnije posluju, jasnija su pravila igre, odnosno tržišnog natjecanja, nego u Hrvatskoj. Tu mi kaskamo i vjerujem da se mnogi koji izvana tu žele poslovati susreću upravo s takvim problemima.

Ivan Mrvoš, osnivač Steora tvrtke. (Foto: ustupljena fotografija)

Za izlazak na strana tržištva umnogome su im pomogla strana diplomatska predstavništva u Hrvatskoj, djelom i hrvatska diplomatska i konzularna predstavništva u svijetu. Riha kaže da nedostaje unificirana procedura i da sve ovisi od zemlje do zemlje, od institucije do institucije ili pak od čovjeka do čovjeka.

Željko Riha ima golemo iskustvo u mentoriranju starupova i kaže da je u Hrvatskoj prilično teško proizvoditi softver i hardver. Hrvatske institucije nemaju dovoljno razumijevanja za mlade tvrtke pa ni one koje pozitivno utječu na okružje i zapošljavaju.

- Tehnički prvi investitori su vam roditelji, kao što je bio slučaj s Includeom, znači krećete od kuće, a već imate nekakva potraživanja od države, a niste još ni krenuli aktivno participirati u ekonomskom sustavu.

(Foto: ustupljena fotografija)

Obično u startup terminologiji postoji naziv koji se zove ''Seed'' - sjeme. Kada je tvrtka mlada to sjeme treba zaljevati. Baš kao malu biljčicu, koja će jednoga dana narasti u snažno stablo, ali treba mu dati i vode i sunca i pažnje.

Da bi se golem hrvatski potencijal iskoristio treba mu osigurati uvjete, zaključuje voditelj marketinga Željko Riha. Osigurati investiciju nije lako, ali dobar proizvod otvara sva vrata. To je univerzalno rješenje u svijetu startupova i inovacija. Oni su 2019. dobili financijsku injekciju iz Europe i svijeta od dva milijuna eura. Tvrtka stalno raste i zapošljava. Ponosni su na Odjel razvoja.

- Većinom su to inženjeri elektrotehnike, računarstva i strojarstva. Okupljamo one profesije koje su donedavno bile u lošoj poziciji, i nisu imali puno posla kod nas.

Rijetkost je u Hrvatskoj imati takvu proizvodnu tvrtku, pa je time veći izazov za mlade ljude da ondje rade. Visoka tehnološka rješenja mogu razvijati u svojoj zemlji i ne moraju posao tražiti izvan nje. Usto, ponos je biti dijelom tima koji je izradio proizvod za cijeli svijet, a ima oznaku Made in Croatia.